Vyhlašujeme Fintech Challenge a hledáme digitální inovace ve financích. Přihlaste se do 28.3.2024.
Více informací

Marketing – jaké máte možnosti?

Marketing – jaké máte možnosti?

Magické slovo, kouzelná hůlka, díky které jako mávnutím získáte zákazníky, fanoušky a budou vás všichni znát. Opravdu tak marketing funguje? A jak toho dosáhnout?

Na začátek letem světem projdeme přípravy, které musíte udělat, aby vám marketingová kampaň fungovala. Kromě vyladěného produktu a jeho správného nacenění je potřeba dobře znát cílovou skupinu, její potřeby a ochotu vám zaplatit. To zjistíte kromě jiného i průzkumem trhu a monitoringem konkurence. V neposlední řadě je nutné mít skvělou hodnotovou propozici, díky které se odlišíte a řeknete zákazníkům, proč si mají koupit právě vaše řešení.

Když víte, co chcete prodávat, komu a za kolik, je potřeba si uvědomit, kde se vaši budoucí zákazníci vyskytují. Jsou to lidé, nebo firmy? Jsou na internetu? Co čtou a co poslouchají? Kde se pohybují? Kde je můžete zachytit a jak na ně co nejlépe cílit? Pamatujte, že čím líp zacílíte, tím míň zaplatíte. Podle toho připravte svůj marketingový a mediální plán.

Odkud ideálně začít?

Sledujte konkurenci

Projděte si, jak to dělá konkurence. Nemusíte kopírovat, spíše se inspirujte, zjistěte, co funguje, a poučte se z chyb a hlavně se odlište. I vaši zákazníci sledují nejen vás, ale i ostatní podobné dodavatelé stejné služby.

Cross-partnerství

Můžete se spojit s několika partnery, kteří mají sice různé produkty, ale spojuje vás jedna cílová skupina. Můžete spojit své síly a finance a oslovit stejné množství zákazníků za menší cenu. J

Jak které marketingové kanály využít?

#1 Online marketing

Na sociálních sítích můžete začít velmi snadno. Zásadní je zjistit, kde se vaše cílová skupina pohybuje. FacebookInstagram se více hodí pro B2C zákazníky. Jsou plošné a mají i větší zásah, protože cílovka je většinou širší – oslovujete zde koncového zákazníka. I přesto můžete velmi dobře definovat, komu se bude reklama zobrazovat. Využít se dá i influencer, jen si jej vyberte pro svou propagaci dobře, aby nebyl přehlcen všemi možnými produkty. Váš unikátní produkt by totiž neměl zapadnout v záplavě jiných propagací, nebo hůře, podobných.

Pro B2B zákazníky se lépe hodí LinkedIn, je to více profesionální síť, která je zaměřená i na navazování kontaktů. Pokud potřebujete podchytit například HR specialisty, můžete opět velmi jednoduše cílit. Sponzorovanou reklamou, zprávami, obsahem, pozvánkami na webináře atd.

Pro obě skupiny platí, že je nutné se především o profil starat a vytvářet obsah. Ten by měl lidi bavit, seznamovat s vaším produktem, v neposlední řadě lákat ke koupi. Určitě se vyhněte nákupu „prázdných“ fanoušků – raději  buďte trpěliví a vybudujte si svou komunitu postupně.

Můžete si zaplatit PPC reklamu. Má totiž výhodu oproti necílené reklamě, protože se ukazuje pouze těm uživatelům, kteří dané téma přímo hledají, případně těm, co si stránku s podobným tématem prohlížejí. Díky tomu dáváte lidem to, co v tu chvíli chtějí. Ovlivníte tak sami, jestli se chcete zobrazovat na prvních pozicích, záleží to primárně na ceně, kterou investujete, ale i na kvalitě vašeho příspěvku a webových stránek. Můžete být na přednějších pozicích než vaše konkurence i s menším množstvím peněz. A k výhodám patří také rychlost, s jakou můžete kampaň spustit nebo vypnout. Nepotřebujete plánovat a kupovat mediální prostor měsíce dopředu.

Nástrojů v online světě je spousta a my vám tady ani nechceme představovat všechny, jedná se jen o výběr, kterým se můžete inspirovat pro začátek a s malým množstvím peněz. Případně vám v začátku může pomoci s přesným nastavením kampaní agentura.

#2 Lokální tisk a rádio

Marketing není jen o onlinu, pokud máte lokální produkt nebo jen startujete pilot, zkuste inzerci v lokálním tisku nebo rádiu. Opět je to hlavně o tom, že vaše sdělení musí být dobře připravené, stručné, dobře pochopitelné a zapamatovatelné.

#3 PR komunikace

Využijte příběh své firmy – jako PR článek do časopisů musí být dostatečně atraktivní. Vydejte ho jako tiskovou zprávu, pošlete na média a když bude dobrý, uveřejní jej zdarma.

Jak vytěžit kontakty, které už máte?

Uživatelské recenze

Své spokojené zákazníky vybídněte, aby vám zanechali zpětnou vazbu ve vašem e-shopu, na webu, facebookovém profilu, kde jen potřebujete. Můžete jim za to nabídnout i nějaké výhody. J Recenze vám mohou velmi pomoci. Samozřejmě, že se objeví i negativní recenze, nepouštějte se ale se zákazníky do křížku a zkuste požádat o konkrétní vysvětlení a poučit se z chyb.

Newslettery

Sbírejte kontakty svých zákazníků, třeba i datum narození (pozor ale na GDPR) a posílejte jim newslettery s novinkami o vaší firmě, dárek k svátku nebo narozeninám. Budujete si tak s vašimi zákazníky osobnější vztah. Dobré je použít kvalitní e-mailovou šablonu, investice do ní se vám vyplatí. Opět platí, že pokud víte, že rozesílání newsletterů je momentálně nad vaše časové možnosti a vydávali byste jej s frekvencí jednou do roka, počkejte, až na to dozraje čas. Na druhou stranu nezahlcujte zákazníky spamy každý týden.

Když chcete, aby zákazníci milovali vaši značku

Jak na to? Zákazníci ji musí nejdříve poznat, pak pochopit a nakonec potřebovat.

Proto je důležitý celkový branding.

Dobře připravená marketingová kampaň vám může opravdu velmi pomoci rozjet vaši firmu potřebným směrem a dostat ji do povědomí zákazníků. Chce to mít dobrou přípravu, rozmyšlené finance, sdělení, hodnotovou propozici, cílovou skupinu. Je toho sice hodně, ale důkladná příprava vám ušetří v případě marketingové kampaně hlavně peníze. Jít cestou pokus a omyl v tomto případě nedoporučujeme. J A nezapomeňte ani, že méně je někdy více, nedělejte vše najednou.

 

A na závěr přidáváme tip Renaty Pixové Němcové, ředitelky komunikace u nás v ČSOB: “Prosadit se v online marketingu je každým rokem náročnější. Konkurence přibývá, chování zákazníků se mění, a to nemluvě o online marketingových nástrojích, které se mění prakticky každý den. Článků o trendech naleznete na internetu celou řadu, doporučujeme inspirovat se ale hlavně v zahraničí. Jednou z nových příležitostí pro marketéry je například aplikace TikTok, která se dostala na seznam nových příležitostí kvůli svému obrovskému potenciálu stát se jednou z příštích top sociálních sítí. 500 milionů aktivních uživatelů měsíčně a druhá nejstahovanější aplikace, to jsou údaje, které mluví samy za sebe.”

Čím právě žijeme

Všechny články

akcelerační program pro tvůj start-up

Přihlaste se do Fintech challenge do 28.3.2024

Přihlas projekt

Praktické tipy a rady