Průzkum trhu – PROČ, KDY A JAK?

Průzkum trhu – PROČ, KDY A JAK?

Máte skvělý nápad na startup, myslíte si, že nikdo na něj ještě nepřišel a že bude opravdu užitečný? Tak to je skvělé! Jen to, že byste jej využili vy, nemusí znamenat, že jej využijí i tisíce dalších. Může to tak být a my vám to ze srdce přejeme, ale vždy je lepší si udělat průzkum. Můžete tak třeba zjistit, že potřeba populace se liší od té vaší nebo jaké jsou podmínky, které musíte splnit, aby byli lidé ochotni platit za váš nápad.

O tématu průzkumu trhu najdete spoustu článků a rad. Detailnější články najdete třeba na pruvodcepodnikanim.cz. My vám přinášíme stručný přehled toho nejzajímavějšího pro startupy.

Začněte zmapováním konkurence

Než začnete cokoli dělat, zmapujte si důkladně konkurenci a vydefinujte si, jak se od ní budete odlišovat. Hledejte i zahraniční firmy, které dělají podobnou věc, kontaktujte je a zeptejte se na jejich zkušenosti.

Jako první otázku si položte PROČ

Zaměřte se na zákazníky a na to, proč by měli váš nápad využívatproč by za něj měli být ochotni platit. Od potenciálních zákazníků také můžete získat nápady, které vaši myšlenku transformují do mnohem lepšího řešení. Vyhnete se tak zbytečným nákladům, které byste investovali do vývoje produktu/služby, který byste potom neměli komu prodat nebo museli přepracovávat. Pamatujte, že úprava software je vždy nákladnější než vývoj. Řada startupů průzkum podceňuje a až 42 % startupů skončí, protože po jejich službě nebo výrobku není poptávka.

KDY průzkum udělat?

Samozřejmě, že zpětnou vazbu je dobré od svých zákazníků získávat po celou dobu existence firmy. Ale mít povědomí o tom, co lidé chtějí, hned na začátku se vyplatí. J Takže, než začnete produkt vyvíjet, udělejte si průzkum. Čas i peníze investované do průzkumu se vám vyplatí v budoucnu. Alespoň vám odpoví na otázku, pro koho to děláte. Doporučujeme nedělat průzkum jen po známých a rodině, lepší je zaměřit se přímo na cílovou skupinu, kterou plánujete oslovit. Ta je pro vás relevantní, vaše rodina a blízcí vás budou chtít podpořit za každou cenu. J

JAK na průzkum?

Nejdříve použijte kvalitativní metodu. Jejím smyslem je pochopit uvažování zákazníků a jejich motivace, umí jít do hloubky. Způsoby jsou různé. Mohou to být hloubkové rozhovory nebo skupinové diskuze na základě předem připravených otázek. Ty ovšem nesmí být návodné, abyste se dozvěděli opravdu to, co potřebujete a co vám pomůže. Nechte potenciální zákazníky odpovídat co nejvíce vlastními slovy. Těchto rozhovorů nemusíte mít  obrovské množství, pouze vybraný vzorek vaší cílové skupiny.

Následuje kvantitativní průzkum, který by vám měl potvrdit nebo vyvrátit, kolik zákazníků by mělo o službu/produkt opravdu zájem. Na kvantitativní průzkum se dobře hodí dotazníky s pár přesnými a jednoduchými otázkami. Můžete na jejich distribuci dobře využít sociální sítě, pokud se na nich vaše cílová skupina vyskytuje. Lidi neradi vyplňují dotazníky, ale rádi dávají zpětnou vazbu. Tak je požádejte. ???? Neptejte se jen na to, jestli se lidem váš produkt líbí, ale také na to, zda a kolik jsou za něj ochotni zaplatit (tzv. dotazy na koupěschopnou poptávku).

KDE získat potřebné množství dat

 

Tip od Jaromíra Neumana, experta ČSOB na výzkum trhu:

Zapojte své zákazníky do vývoje svých výrobků a služeb

Cesta od nápadu k uvedení úspěšného výrobku nebo služby na trh bývá hodně klikatá. Abyste se na této cestě zcela neztratili, potřebujete dobrý kompas. To, co vás bude vždy vracet na správnou cestu (a někdy i bolestivým způsobem), jsou vaši současní a budoucí zákazníci. Jenom oni vám jsou schopni poskytnout otevřenou zpětnou vazbu, která vás často může vrátit i několik kroků zpět. Na druhé straně ovšem existují nástroje, kterými si tuto cestu můžete zkrátit a vyhnout se časově i finančně náročným „zajížďkám“. Jedním z těchto nástrojů je spolutvorba (angl. co-creation), která spočívá ve vtažení koncových zákazníků do procesu tvorby a designování finálního produktu/služby.

 

Věnujte přípravě průzkumu čas. Definujte si, na jaké otázky vám má výsledek dát odpovědi a co vám má přinést. Dobrá příprava se opravdu vyplatí. Poznáte, po čem trh a vaši zákazníci touží, a třeba se tak vyvarujete některým počátečním zaškobrtnutím. Ale také myslete na to, že výzkumy nejsou všechno, a občas se nechte unášet svou intuicí. Vždyť ta vás popostrčila k tomu, co právě děláte.

Čím právě žijeme

Všechny články

akcelerační program pro tvůj start-up

Přihlaste se do 30.4. 2025

Přihlas projekt

Praktické tipy a rady