Finanční plán je alfou a omegou každého podnikání. Je důležitý zejména pro vás, abyste věděli, zda se vám váš obchodní záměr vůbec vyplatí. Potřebovat ho ale budete i pro banku nebo investora - bez dobrého finančního plánu vám nikdo žádné peníze neposkytne. Máme pro vás několik tipů, jak kvalitní finanční plán sestavit.
V první řadě je důležité vyhradit si na přípravu finančního plánu dostatek času. Pravděpodobně ho budete potřebovat mnohem více, než si na začátku myslíte. Počítejte s tím a nechte si velkou časovou rezervu. Pokud vám čas zbude, můžete ho využít k jiným činnostem, ale jeho nedostatek ničím nenahradíte.
Nikde neplatí rčení cash is king (hotovost je král) více než u startupů, které rozjíždějí byznys s omezeným vstupním kapitálem. Hotovost je pro ně tudíž nejvíce omezujícím faktorem a nutnost pečlivého plánování příjmů a výdajů je pro ně klíčová. A právě proto je pravidelně aktualizovaný výkaz cash flow základem každého finančního plánování.
„Finanční plán jako takový aktualizuji zhruba 1x za 3 měsíce, abych viděla jak predikce výdajů a příjmů odpovídá realitě. Hlídám si, aby nebyly překročené výdaje a pokud jsou, tak to musím reflektovat v dalších měsících anebo odebrat z rezervy,” říká Eva Andrle, CEO startupu Keyguru.
Zde si můžete stáhnout přehlednou tabulku, která vám s výkazem pomůže. Je potřeba v něm uvádět přímé i nepřímé výdaje, ideálně rozdělené podle způsobu využití, například na IT, marketing, obchod a provoz. Nesmí chybět vyčíslené příjmy vycházející z realistických předpokladů a zohledňujících cenotvorbu a velikost trhu. Je dobré si spočítat i kolik zákazníků budete potřebovat, aby byla firma zisková. „
Ideální finanční plán by měl mít nejen rostoucí tržby, ale také rozvedené metriky, na kterých je růst tržeb závislý. Tedy nejen samotný počet zákazníků a tržby, ale také závislost růstu zákazníků na počtu obchodníků, lidí v marketingu nebo penězích vložených do reklamy,” vysvětluje Roman Nováček z Presto Ventures.
Pohled investorů a banky
Někteří investoři budou vyžadovat hned tři scénáře vývoje - realistický, optimistický a pesimistický. Připravte si je, hodit se můžou i vám. V každém případě musíte být schopni identifikovat rizika a mít plán pro případ, že vše nepoběží podle plánu. Dobře zdůvodnit musíte i optimistický scénář - co by se muselo stát, aby se stal reálným.
„Pro banku není rozhodující forma, ani grafické zpracování plánu. Důležitější je vědět, že příjemce úvěru si umí udělat vlastní scénáře a že bude nachystaný i na méně úspěšné začátky. Pokud má majitel optimistický i pesimistický scénář, znamená to, že je lépe připraven než ten, který vidí svůj sen pouze v růžových brýlích,” upozorňuje Petr Tomášek regionální ředitel SME ČSOB.
Pokud budete hledat investora a žádat o půjčku v bance buďte připraveni na to, že po vás banka bude chtít i uzavřené výkazy z minulého období, rozvahu a výsledovku. Investoři zase rádi uvidí, jaká je pravděpodobnost akceptace nabídek a jaké jsou, podle vás, rozumné náklady akvizice. Důležité je i uvést jak přesně s úvěrem nebo investicí naložíte a jaký to bude mít vliv na budoucí výnosy.
Na co si dát pozor
Především na finanční rezervu. Důležité je zůstat nohama na zemi i při vymýšlení optimistického scénáře. Všechna čísla by měla být vždy ukotvena v realitě.
„V plánech jsou často popletené výnosy (rozhodující je okamžik vzniku pohledávky) s příjmy (rozhodující je okamžik platby) a náklady s výdaji. Není to špatně, když jsou to výnosy a náklady nebo příjmy a výdaje, ale jejich mix není z hlediska plánování ideální,” dodává Roman Nováček z Presto Ventures.
Zbytečné chyby ať již početní, nebo gramatické nikomu k úspěchu nepomůžou. Součástí každého plánu by měla být srozumitelná a přehledná grafika, která pomůže pochopit danou problematiku. Vyberte jeden styl a toho se držte.
A v neposlední řadě nezapomeňte uvést všechny relevantní náklady včetně vyčíslení vlastní práce. Jak ji určit radí Eva Andrle, CEO startupu Keyguru:
„Pro valuaci samotného startupu jsme započítali lehce podhodnocené sazby vzhledem k našim pozicím a vynásobili jsme je časem, který jsme tomu věnovali. Já jsem vždy pracovala tak, jak bylo potřeba, většinou více než 8 hodin denně a vyplácela jsem si co nejmenší mzdu - pracuje se přeci na vlastním.“ U zaměstnanců počítejte s reálnými náklady včetně sociálního a zdravotního pojištění.
Práce na finančním plánu vás bude stát hodně námahy a s tabulkou strávíte mnoho hodin. Ale to vše se vám mnohonásobně vrátí. Hned od začátku totiž budete vědět, jak na tom finančně skutečně jste, kdy a za jakých podmínek začnete vydělávat a kde vám případě zbytečně utíkají peníze. Budete stát nohama pevně na zemi a cesta k úspěchu vám bude jasnější. A navíc, pokud budete shánět investora, nebo finanční injekci banky, budete připraveni.
Slovníček pojmů
ROI je zkratka z anglického Return on investments, tedy návratnost investic. Jde o poměr čistého zisku k penězům investovaným a udává výnos v procentech z utracené částky
Výkaz cash flow neboli také peněžní tok je příjem nebo výdej peněžních prostředků, rozhodující je tedy okamžik platby. Cash flow za určité období představuje rozdíl mezi příjmy a výdaji peněžních prostředků za toto období.
Rozvaha neboli bilance se obvykle zobrazuje v takzvané “T” formě, tedy v levé části jsou uvedena aktiva, v pravé části pasiva. Vždy musí být splněna základní bilanční rovnice, kdy aktiva se rovnají pasivům.
Výsledovka je výkaz zisků a ztrát za určité období. Ukazuje, jakého hospodářského výsledku firma dosáhla, a umožňuje jeho srovnání s minulým obdobím.
EBITDA je hrubý zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací. Z něj často vychází investoři při výpočtu hodnoty společnosti.
Likvidita vyjadřuje, jak rychle je firma schopna splácet své krátkodobé závazky. V praxi se často používá ukazatel běžné likvidity (poměr oběžných aktiv a krátkodobých závazků) – ideálně by se měl pohybovat v rozmezí 1,5-2,5.